Ljussättare

Efter en otroligt lång dag i plugget och en helt oförberedd och panikartad inkallning till jobbet direkt efter plugget kl 16 i torsdags har jag nu jobbat två dagar. Trodde att jag skulle jobba i helgen men chefen hade tydligen flyttat tillbaka mina två tider till torsdag och fredag istället. Jag jobbade då i tosdag och så 10 timmar igår men nu har mitt lov då äntligen börjat.
Men det är någonting med mina lov nuförtiden, de är inte som de brukade vara. De fylls hela tiden av vetskapen om hur mycket fortare de tar slut än man förväntar sig och därmed den panikartade känslan av att behöva ta vara på varje dag av lovet ännu mer, och när jag inte gör det känns det som slöseri, även om det är riktigt bra att bara ta det lugn och inte göra någonting speciellt alls.
Anyhow, det är hursomhelst otroligt skönt med lov nu!

Sen ska jag skriva en ganska kul nyhet för min del.
Det är så att mina föräldrar känner ett par varav mannen jobbar som ljussättare på operan i stockholm. När jag fick reda på det av mamma slängde jag ur mig att jag tyckte att han skulle fixa nåt jobb åt mig där. Nu några månader efteråt har mamma tydligen faktiskt pratat med honom lite om detta och han har sagt att det förmodligen är möjligt för mig att gå som lärling hos honom senare om jag skulle vilja det och ha tillräcklig ambition för att klara av det.

image49

Om detta går att genomföra känns det som en otrolig möjlighet i mitt liv då jag alltid har varit intresserad av konst, musik, showbusiness, konsertutformningar, filmkonst you name it. Det känns som att detta skulle kunna vara ett stort steg i rätt riktning. Men man får kyla ner sig lite, det är inte säkert att detta blir av eller att det ens är värt att satsa på, men kul att jag verkar ha möjligheten i alla fall, speciellt just nu när jag är som tröttast av allt plugg som natur-linjens 3 år har inneburit. Skönt att kanske få göra något som handlar mer om praktiskt lärande och byggande av erfarenhet istället för läsande av böcker som man inte riktigt vet än vad man har för nytta av.

Enligt ljussättaren själv är jobbet han har nu en fröjd och det roligaste han någonsin jobbat med, vilket jag inte har svårt att tänka mig.

Yrkesbeskrivning:
Ljussättaren arbetar med de konstnärliga aspekterna kring ljuset på en teater. En ljussättare kan även kallas ljusdesigner.
Ljussättaren har ett nära samarbete med regissör och scenograf. Efter att ha följt repetitionsarbetet beslutar ljussättaren var alla strålkastare ska vara placerade för att bäst fungera i pjäsen. Vid själva ljussättningarbetet bestäms slutgiltigt vilka lampor som ska lysa, i vilken riktning, med vilken styrka och med vilka färger. Detta för att väcka rätt känslor hos publiken.
Ljussättaren är ofta frilansarbetande och arbetar med förberedande uppgifter. Det är ljussättaren som är huvudansvarig för ljuset och ger instruktioner till belysningsmästaren. Under föreställningarna är det normalt belysningsmästaren som "kör" den inprogrammerade ljussättningen och ser till att ljuset sköts efter ljussättarens intentioner.

Fett nice jobb säger jag ^.^




The Knife - Silent Shout

Kommentarer
Postat av: Sussie

du har rätt, du skriver mkt när du väl skriver.

2008-03-22 @ 19:46:36
URL: http://stringbeanjean.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0