Studentmässan

Idag kunde man träffa på mig på studentmässan för där var jag och resten av klassen på besök idag. Pratade med representanter från olika högskolor och plockade på mig free stuff.
Jag besökte speciellt sektionerna för design/foto/konst/arkitektur/musik osv. Gick också och lyssnade på två korta föreläsningar. Den ena handlade om konsten att ta reda på vilka yrken man passar för utifrån ens personlighet och gav en hel del fina tips om hur man ska tänka när man väljer vad man vill plugga till. Den andra handlade om studieteknik, kort och gott hur man läser läxan på bästa sätt.

Det här var la ungefär vad den sköna snubben pratade om angående personligheter och hur man kan få hjälp att ta reda på vad man passar att arbeta med:

Personlighetstyper:

Realistic
-praktisk, teknisk

Investigative
-teoretisk, analyserande

Artistic
-konstnärlig, skapande

Social
-stödjande, undervisande

Enterpricing
-företagsam, driftig

Conventional
-förvaltande, systematisk

Det finns såklart längre beskrivningar av dem som är lättare att sätta finger på och känna igen sig i men jag pallar inte skriva. hä hä

Sen tar man då och pillrar ihop en kombination av två eller tre bokstäver (första bokstäverna i engelska orden), den man tycker återspeglar ens personlighet mest först osv.
Sen är det så fint att det finns en lista över alla olika bokstavskombinationer och under står det exempel på jobb eller yrkesområden man skulle passa att arbeta med. Inte för att detta är någon EXAKT guide för att ta reda på vad man vill bli, men det är en bra hjälp på traven om man känner sig helt lost i etern!

Jag själv skulle placera mig som någon blandning mellan A, S och I och hamnar därmed bland jobb som tex. bildlärare, instrumentalmusiker, koreograf etc.

Här är en hemsida över det http://hrnt.jhu.edu/cmp/RIASECtypes.cfm hittade ingen svensk.




På ett ställe i mässan hade de satt upp bilder på kända konstverk och delade ut tuschpennor och uppmanade alla i närheten att klottra och häda konsten, rita och göra vad vi vill:

image12    image13    image14

Jag gick såklart in stehnhårt för det och gjorde en snabb tolkning av bush och maktstaten USA (ovan) ovanpå något känt konstverk jag dock inte känner till skaparen av. Representanten från högskolan tyckte det var briljant och uppmanade mig att söka xD

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0